در ابتدا بهتر است طبق ماده 1 قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات به تعریف شرکت دانش بنیان بپردازیم. سپس بعد از آن در مورد نکات مهم در مشاوره ثبت شرکت دانش بنیان صحبت کنیم. همچنین اگر نیاز به مشاوره در زمینه های دیگر دارید، می‌توانید از بخش آموزش و مشاوره مجله اینترنتی چی کارا کمک بگیرید. با چی کارا همراه باشید.

Knowledge Foundation

تعریف شرکت دانش بنیان

شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی هستند که برای همیاری علم و ثروت، توسعه اقتصاد برپایه علم و دانش، محقق خواستن اهداف تجاری و علمی در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوه فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می‌شود. (ماده 1 قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات)

اگر بخواهیم بطور ساده تر به تعریف شرکت دانش بنیان بپردازیم، شرکت دانش بنیان یعنی ترکیب ایده‌ با دانش علمی برای تولید محصول یا خدمت که از نوآوری و فناوری برخوردار باشد. اگر نیاز به مشاوره ثبت شرکت دانش بنیان دارید، می‌توانید از مشاوران چی کارا کمک بگیرید.

روند ثبت شرکت دانش بنیان

بصورت کلی روند ثبت شرکت دانش بنیان مانند دیگر شرکت‌هاست با این تفاوت که پس از ثبت درخواست از سوی متقاضی یا متقاضیان شما باید درخواستی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای دانش بنیان شدن ارسال کنید. درخواست شما پس از بررسی توسط کارشناسان مربوطه در صورت تایید شدن و داشتن شرایط لازم، طبق قانون اساسی کشور مورد حمایت دانش بنیان قرار خواهد گرفت.

یک نکته مهم در این زمینه که باید به آن توجه داشته باشید، این است که شرکت‌ها، موسسات و نهادهای دولتی مشمول این قانون نمی‌شوند و حمایتی از آن‌ها در این زمینه صورت نخواهد نگرفت.

برای ثبت شرکت دانش بنیان کافی است وارد سایت www.daneshbonyan.isti.ir  شوید و درخواست خود را در صورت دارا بودن شرایط برای ثبت شرکت دانش بنیان ثبت کنید. برای مطالعه شرایط مندرج در آیین نامه باید از قسمت مصوبات کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا اقدام کنید.

مهم ترین نکته برای این که شرکتی جزو شرکت‌های دانش بنیان قرار بگیرد این است که متقاضی یا متقاضیان یک طرح تجاری یا بیزینس پلن (Bussiness Plan) داشته باشند، همچنین توانایی تولید و تجاری سازی ایده خود را داشته باشند.

انواع شرکت‌های دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان به 3 دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  1. شرکت‌های تولیدکننده کالا و خدمات
  2. شرکت‌‌های نوپا
  3. شرکت‌های صنعتی

در قانون برای هریک از این موارد شرایط خاصی تعریف شده است. برای دریافت مشاوره ثبت شرکت دانش بنیان می‌توانید از مشاوران حرفه ای و باتجربه چی کارا کمک بگیرید.

3 نکته اساسی و مهم در مشاوره ثبت شرکت دانش بنیان

  1. برای استفاده از حمایت‌های مربوط به شرکت‌های دانش بنیان شما نیاز دارید تا مراحل مربوط به شرکت‌های دانش بنیان را کاملا گذارنده باشید.
  2. در صورت استفاده ناصحیح از تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان و استفاده کردن از آن برای اهدافی غیر از تولید فناوری، با متخلف طبق ماده 11 قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برخورد خواهد شد.
  3. به شرکت‌های تایید شده گواهی یا مجوز خاصی داده نمی‌شود.

در صورت نیاز به مشاوره ثبت شرکت دانش بنیان از می‌توانید از مشاوران حرفه ای چی کارا کمک بگیرید.