امروزه استفاده از کولر گازی بسیار رایج و عمومی شده است اما یکی از موضوعاتی که احتمالا ذهن خیلی از افراد را درگیر می کند این است که تفاوت های کولر گازی و اسپلیت چیست؟ امروز در چی کارا به تفاوت های این دو مورد می پردازیم تا بتواند در هنگام خرید به شما عزیزان کمک کند.

اسپیلت چیست

به طور کلی اگر به قضیه نگاه کنیم کولر گازی و اسپلیت هر دو یکسان هستند. یعنی کولر گازی همان اسپیلت است و هر دو از سیستم مشابهی برای خنک کردن استفاده می کنند و تفاوت خاصی در نحوه عملکرد آن ها وجود ندارد.

همانطور که می دانید چون در کولر آبی از آب برای خنک کردن محیط استفاده می کنند به کولر آبی مشهور شده است. کولر گازی و اسپیلت هم به خاطر استفاده از گاز فشرده برای خنک کردن محیط به کولرهای گازی مشهور شده اند.

دلیل اصلی تشابه کولر گازی و اسپیلت این است که کولر گازی به انگیسی اسپلیت یا split  می شود و فقط در ایران و زبان فارسی به کولر گازی مشهور شده است.

نکته دیگر آن است که اگر جایی صحبت از تعمیر کولر گازی به میان آمد منظور همان تعمیر اسپلیت است زیرا تفاوتی در بین این دو مورد نیست. بنابراین اگر نیاز به تعمیر کولر گازی و اسپلیت خود دارید می توانید از طریق اپلیکیشن اقدام کنید.

کولر گازی یا اسپلیت چیست؟

کولر گازی یا اسپلیت نوعی سیستم تهیه هوا می باشند که با تبدیل گاز به مایع و انجام برعکس این عمل سرمای موجود در هوای محیط را گرفته و آن را با شدت به محیط پرتاب می کنند.

در اسپلیت و کولر گازی به لطف ترموستاتی که در آن استفاده می شود در بیشتر موارد می توانید دمای دلخواه خود را تنظیم کنید تا  در صورت رسیدن به دمای مورد نظر فعالیت کولر گازی متوقف شود. کولر های گازی به دو بخش پنل داخلی و خارجی تقسیم می شوند که پنل داخلی در داخل محیط و پنل خارجی در بیرون از محیط کار گذاشته می شوند.

در داخل پنل کولر گازی تعدادی صفحه فلزی وجود دارد که به فین معروف هستند و  مایع سردی به نام مبرد که دلیل اصلی خنک کننده کولر گازی است در بین این صفحات فلزی حرکت می کند. نحوه کار به این صورت است که هوا توسط اپراتور دریافت می شود و در اطراف فین ها گردش پیدا می کند و توسط مایع بسیار مبرد گرمای خود را از دست می دهد و به مایع تبدیل می شود.

مرحله نهایی عبور هوای مایع شده از لوله افت فشار و گرمای زیاد است که بعد از آن با حرکت دوباره به سمت اپراتور هوای سرد و خنک به محیط پرتاب می شود. این عملیات تا دمایی که برای ترموستات تعیین شده ادامه می یابد. اگر احساس می کنید ترموستات شما دچار مشکل شده است می توانید به اپلیکیشن مراجعه کنید.

احتمالا متوجه شده اید که اسپلیت و کولر گازی هر دو یکی هستند و استفاده جدا از آن ها در بعضی از فروشگاه ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا واقعیت! چرا که هیچ تفاوتی در نحوه عملکرد آن ها وجود ندارد. نظر شما چیست؟